Memaparkan catatan dengan label shopping. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label shopping. Papar semua catatan

Selasa, 9 Julai 2013

Vietnam - Ho Chi Minh City a.k.a Saigon Part 1.

dh sekian lama rasanya aku dh x update blog nih. agak2 dh lebih 6 bulan kot. haha. dlm pada tu dh travel ke Hong Kong dan Singapore. Tp Hong Kong aku dh pernah cover, so malas nak cover lagi skali la kan. Singapore lak xda apa menarik pun kecuali USS tu je. makan pulak biasa2 je. kalau nak percutian budget lupakan la Singapore nih. 

so kali ni, aku bercuti ke Vietnam pulak. Ho Chi Minh City. tertarik nak ke HCMC tu sbb dengar2 citer MURAH shopping. haha. so nak jugak lah try kan. 


so seperti biasa sebelum pergi mana2 aku akan usha harga tiket. kali ni aku comparekan harga Malaysia Airlines, Air Asia dan jugak Vietnam Airlines. dan2 pulak masa tu ada MATTA fair so masing2 bagi harga yg reasonable. so aku rembat tiket MAS dgn harga RM500 sorang. ok lah tu, sbb bawak ibunda, so malas nak banyak songeh kang bising pulak dia kena naik tangga. nak2 pulak tujuan utama nak shopping - so dgn baggage allowance on 35 kg (aku) dan 30 kg (mak aku) - total 65kg lebih dr cukup. kot. eh. cukup ke. cukup lah tu!!

aku pergi total 4 hari 3 malam. so usha2 hotel pulak kat agoda. bila dh tgk kat agoda, aku akan compare dgn hotel punya website. so boleh la compare mana yang lebih murah, yg tu aku akan rembat. so dgn niat nak shopping, aku kena cr hotel yang dekat2 dgn Ben Tanh Market. 

banyak hotel murah2 kat area tu, dan dr segi service majority review mmg bagus - bila dh ada hotel berkenan, aku akan check pulak kat tripadvisor. mana tau, kang dpt hotel nmpk cantik tp mcm hareeemmm (pernah hampir ter book hotel d jakarta - skali tgk review, BERHANTU!). 

hotel yg jadi pilihan kalbu - Tan Hai Long Hotel & Spa (Silverland Central). Yang ni 1st hotel dlm group THL ni kot. sbb dia xda number. Hati2 kalau nak pilih THL hotel ni. sbb dia banyak sangat. sampai silverland 5 kalau tak silap. lagi satu, yang betul2 dekat ngan Ben Tanh ni cuma Silverland Central ni je. yang lain2 kena menapak agak jauh. so rate utk deluxe room - utk 2 org RM520. reasonable. free bfast, opkos aku x amik sbb nescaya ada encik babis. 



so amik silverland central. yang di atas tu. mmg dekat ngan ben tanh. turun bawah tu je. dh sampai night market dia. utk summer promotion, hotel ni bagi free pick up from airport. so aku dh jimat situ dah. utk stay 5 malam pulak dia akan bagi free amik n anta ke airport. untungkan?

itinerary dh hampir complete. hotel confirmed, sapa yg nak amik kat airport pun dh confirmed. last part - tukar duit. jeng3x. matawang diorang guna vietnam dong. tp leh gak pakai USD dannnn MYR is widely acceptable esp part yg pompuan2 punya benda. aku x bawak banyak, just ngam2 utk diri dan ibunda. semuanya aku tukar ke VND (tp ada pensesalan di kendian hari). nnt aku setori sibulan. 

so dh siap semuanya, bawak 3 beg, yg mana cuma 1 beg berisi pakaian manakala lagi 2 beg - KOSONG! (mak aku sceptical - dia siap ckp, nnt kang balik kosong jugak beg ni). tgk la nnt. lalalaa.

persiapan dh berjela2.  sambung part 2 pulak nnt. 



Ahad, 28 Oktober 2012

Seoul: Day 2

ok sambung entry pasal Seoul. dah masuk day 2. mula2 pikir nak ke Nami Island on day 2. tp as usual, plan tak jadi sbb menggajahkan diri dgn konfiden. so bangun pun dh dekat kol 10. so pikir2 x berbaloi sgt utk ke Nami Island sbb perjalanan jauh. so hari ke 2 ni decide nak shopping kat Mario Outlet. Actually banyak outlet store kat Seoul ni, tp yang paling dekat dan tak complicated nak pergi is Mario Digital Outlet. ada premium outlet kat Yeoju n Paju - mcm kat JPO tp aku xnak pergi sbb terlalu jauh and have to naik charted bus.

nak ke Mario Outlet ni senang je. Naik train dr myeongdong station pergi ke Seoul Station, tukar ke dark blue line (line 1) terus ke Gasan Digital Complex. dh sampai kat Gasan Digital Complex ni, carik exit 3 atau 4, kat luar dia mcm ni rupa. so lintas jalan mmg nmpk bangunan baru Mario Outlet 3. Mario Outlet ni ada 3 - semuanya besar2.


masa aku pergi Mario Outlet 3 baru dibukak, so GRAND OPEN ok. dia ada 14 tingkat of shopping! perghhh paling2 kat KL pun 10 kat times sq tu. tu pun kat atas2 xder apa benda dah. yang ni dari bawah sampai atas best weh!! sawan kejap.


sepangang perjalanan walkway ke Mario Outlet tu mmg sale merata2. jual tepi jalan je barang2 branded nih. tp majority is barangan perempuan la. barangan lelaki pun ada gak la.


diorang ni aku agak2 sale mid autumn kot. lagipun dh start jual pakaian utk winter yang tebal2 tu. so aku xnak beli sgt sbb nak simpan utk H&M. hiks.

stores yang menarik kat Mario Outlet ni ada Zara, Giordano, Coach - mahal! mcm bukan outlet pulak. yang lain2 ada Levis - yang ni sgt2 murah n berbaloi, tp saiz utk yang mcm kami ni, agak sukar. rare spesis katanya. ada CK outlet - beg dia lawa weh. leh dpt dlm rm300 mcm tu. cuma jenis beg yang aku minat tu kalau bawak balik dgn cuaca malaysia confirm akan merekah. so x jadi. last2 aku beli Quiksilver dia best, sbb sales assistant dia ckp english yang acceptable n very2 polite. senang nak beli. aku rembat satu baju dlm rm65. nak ambik lagi tp xda saiz. sighhh~~ diskriminasi.

as for watches, mahal sgt aku rasa. x berbaloi.

paling stok kat tingkat 13, ada toys r us outlet. murah giler wehhhh! so jadi budak2 kejap, rembat apa yg ptt.


Mario Outlet ni ada 3 bangunan yang besar sebenarnya. dan area2 tu ada gak outlet2 lain mcm Fashion Town, W Mall outlet. Yang baru bukak tu outlet 3. outlet 2 pulak nothing much, electronics tp agak pricey n home decor. outlet 1 banyak baju2, tp terlalu banyak sampai sesak n x bernafsu aku nak beli. anyway, jalan2 area situ je mmg mcm2 leh shopping.

kat dpn mario outlet 1 tu ada lagi satu outlet iaitu W Mall outlet. yang ni lagi lah giler. jual branded stuffs tepi jalan je. perghhhhh! baju paco rabbane, innerwear pompun triumph, banyak lagi lah. semuanya murah2.



ni kot2 yang diorang jual by the road side, harga dlm rm40-rm200 satu. kira nak rembat tapi xyah ckp la gajah seperti aku, mmg tiada tempat di dunia fesen korea. sesapa yang badan voluptous tu sila sawankan diri dan rembat banyak2.




dh puas kami mensoping, singgah makan makanan yang dibawak dlm beg - canned food. makan dgn nasik segera beli kat gs25. dok kat tepi jalan, ada mcm park sikit n makan. tgk ramai koreans lepak situ. sempoi je.

on d way balik tu singgah kat holly's coffee. yang ni starbucks versi korean ori la. harga sila jgn convert utk kepuasan. nak rasa2 waffle. order americano pastu 2 waffle - philadelphia cheese n stoberi.


anyway, waffle kat korea ni salunya tebal n size kecik. kita salu jumpa yg besar kan? tp rasa dia yummy! mmg sedap. cuma kat holly's ni agak pricey la. KRW2000 (dlm rm5) sekeping. again, kalau nak tenang sila jgn convert (self reminder) haha.


balik tu tgu train agak lama. xtau kenapa delay.


so dlm train penuh manusia. ambik pluang tgk gelagat manusia. generally org ckp korean ni stylish, fashionable. tp bagi aku sama je. tgk tu, pakai pakaian yang kaler x senada/sesuai. mereka ni suka pakai sport shoes sbb nak gerak ke point A ke point B,C mmg sgt senang kot. lagipun nak kejar train plus kena turun naik tangga kat train station dia. nak tgk yang fashionable tu cari la kat Gangnam. kat situ baru nmpk stail2 korean tu.

ptg tu pulak plan nak ke Namdaemun Market. so tukar kat seoul station terus ke Hoehyeon Station.