Isnin, 28 Mac 2011

Poco-poco haram?



Hari ni saya terbaca artikel mengatakan poco-poco tu haram.Sudah biasa terbaca artikel-artikel yang membuatkan saya terpikir sejenak.

"apa relevannya tarian poco-poco ni haram?."

So setelah baca komen-komen dari pelbagai sumber membuatkan saya terpikir sejenak.Dari segi pergerakkan poco-poco dan pemahaman orang kita tentang poco-poco.Setahu saya,poco-poco tak melibatkan apa-apa bacaan dan amalan yang memurtatkan.Walhal,masyarakat kita hanya mengetahui,poco-poco adalah sejenis tarian dari indonesia (sebenarnya berasal dari filipina).

Hanya dari satu sudut saja boleh dipandang berdosa,iaitu lelaki dan perempuan bergaul dalam satu kumpulan dan 'MUNGKIN'menyebabkan maksiat mata,sentuhan dan sebagainya

Rumusan dari saya,haram dan halal ini biarlah tuhan yang menentukan.Kita tak boleh kata bila orang solat itu terus diterima Allah.Kadang-kadang,dari sudut air solatnya,tertibnya dan sebagainya membuatkan solat itu terbatal.Oleh itu,terpulang pada individu mahu menganggapkannya bagaimana.Saya teringat kata ustaz/ustazah saya :

"Kalau kita rasa benda tu boleh mendatangkan dosa,kita jauhkan"...

So,jangan lah bila ada orang ajak kita poco-poco teruskan kita melenting,EH HARAM TU.Semolek-moleknya,kita hanya senyum dan mengelak sekiranya DIRI merasakan itu boleh mendatangkan maksiat/dosa.

p/s : Tersenyum bila terbaca satu komen,"kalu macam tu,kita haram kan je la huruf 't' sebab dia kan nak hampir dengan lambang salib.".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan