Khamis, 23 Februari 2012

cUti2 hOnG kOnG part 3 - ViCtoriA PeaK

sambungan part 2. dah siap check in hotel dgn teruja nya terus ke victoria peak. so naik train dekat je ngan station tin hau terus ke central. sampai kat central tu terus je cari exit A2, exit ke charter garden.

sampai kat charter garden mmg best sbb cuaca nyaman je. dah ler bunga segar2 je kembang kat situ. dr situ mmg view cantik leh tgk bank of china tower, hsbc tower. dkt area tepi2 dia ada makcik2 yang aku agak org filipina yang jd maid kat Hong Kong ni. melepak2 main dam aji kot. tgk mcm semua tgk bawah je duduk2.



so menapak naik bukit ckit sampai ke area yang org berbaris tu, kat situ lah garden road peak tram terminus. so aku ambik yang tiket kombo HKD220/person xyah beratur panjang sgt. tiket ni termasuk ke sky terrace 428, madame tussauds dan jugak tram pergi dan balik. terus ke kaunter kaler merah jual barang2 dan tiket madame tussauds. yang ramai2 beratur tu jz beli tiket tram je.


nak naik tram tu punya lah sesak ngan manusia. sbb dia xda system line up dah. celaru. tp still leh manage lah. 4 kali round benda tu turun naik baru aku dpt naik tram tu. apa lagi cepat2 la ambik kerusi. sesak manusia mcm ni kot masa g haji.

dah masuk je tram tu dgn kiasunya aku dpt tempat duduk. masa naik tu bangunan nmpk senget je padahal badan kt yang senget dalm tram tu. pemandangan mmg best. belah kiri hutan2, belah kanan lak bangunan2.

sampai kat atas tu banyak retail shop. aku mula2 sangsi gak harga sana mahal. sbb pernah baca blogger ckp "overpriced retail" kat atas tu. ikut logik mmg la. mmg logistic dia kan. tp bila aku dah balik baru aku realize ada benda lagi murah kat atas tu - hard rock shop! nyesal siot x beli awal2.

view dr atas mmg cantik. dgn cuaca yg nyaman tu, feeling lah! ramai tourist kat atas tu. ada sediakan teropong utk tgk. tp berbayar x silap aku HKD5. xnak lah. tgk dgn mata kasar lagi syok.

lepas puas cam-whoring kat atas tu terus masuk balik ke bangunan kuali tu. Masuk madame Tusaauds lak. mcm2 patung lilin kat dalam tu. dr artis, pelakon, pemimpin, figures, mcm2 lagi ada kat dalam tu. x larat nak upload semua kang mabuk tgk muka aku kat cni.


kerek la kawan lama aku nih!

so cut short the story, mmg panjang masa diambil utk bergambar kat dalam tu. penat gak kaki walaupun area2 situ je. puas hati. so kuar dr sky terrace kuali tu, tgk kat luar mcm2 lagi retail ada. starbucks pun ada. tp x sure halal ke tak.

dah malam baru sedar nak balik. beratur panjang lagi. tp x kisah sgt sbb SEJUK! haha. ditekankan perkataan sejuk tu masa winter nih. (sakai gak aku bila jumpa cuaca sejuk!)

balik tu singgah causeway bay nak dinner kat restoran indonesia - warung malang. nak cari restoran ni tak susah. kat percivial street. cuma jalan2 kat HK ni sesak dan sempit so kena carik pelan2 dan dgn hati yang tenang. area causeway bay tu mmg ramai manusia. dgn times square nya, sogo parkson semua ada situ.

so last2 aku jumpa gak warung malang tu. kat 1st floor. dragon rise building. tp xyah nak ingat nama building sbb nama building dia xkan nampak. makan set nasi n 5 lauk - HKD40/person. ok lah harga tu walaupun kalau ikut mahal kalau nak compare ngan Malaysia.

balik tu try naik ding ding. yang ni buat malu kaum je. aku ingatkan airport express pass tu dpt pakai, rupanya tak! touch masa nak turun ding ding tu HKD2.30. kuar signal merah. driver dia bagi muka seposen ngan aku. touch2 lagi xleh jugak. rupanya mmg x termasuk ding ding! perghh malu weh. aku bukak dompet - semuanya HKD 100 dan HKD 500. nak bayar HKD2.30 je! aiyohhh merah padam muka aku. 1st in my lifetime mcm tu. driver tu last2 suruh turun je. eiiii maluuuuu! sib baik dia xtau aku org Malaysia. sbb sure dia pikir Indon/Filipin! haha selamat nama Malaysia dr malu!

1st day mmg dah fun dah sampai HKG. puas hati. balik balik dan tidurrr! zzzz

so sambung next time - Citygate Outlet, Lantau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan