Sabtu, 4 Februari 2012

Salam Maulidul Rasul 2012


Salam Maulidul Rasul kepada semua...cuba kita ambik masa seketika,kenangkan betul2 tentang hari kelahiran Nabi terakhir kita.Ada tak rasa orang manfaatkan cuti umum ni dengan mengenangkan permergian terakhir Nabi kita yang tersayang.Even aku sendri pun tak macam tu.Yang kita tau,nak hangout kat luar,tengok movie,pergi berjalan..kan??.tapi ada tak kita terfikir sedetik cuti Maulidul Rasul ni kita patut manfaatkan dengan muhasabah diri dan dekatkan diri pada dia.Kenangkan perjuangan dia,sejarah zaman dulu2..kan?last aku tau pasal smue kisah nabi masa aku belajar sekolah agama dlu.sekarang?hurmmm...

Aku pun tak pernah terpikir untuk buat sesuatu pada hari kelahiran nabi dengan manfaatkan diri dekat dengan Nya dan kenali Nabi kita.Isshhhh...lemahnya rasa diri ni.Lebih kepada keduniaan.Bila malam rasa insaf,dah bangun pagi langsung lupa pasal apa yang muhasabah diri.Yang kita nampak terus keduniaan.Bukan mudah nak jadi hamba tuhan yang cemerlang.Muhasabah diri


Okie..sempena hari yang baik mulia ni,cuba kita renung2 kan.Kita selalu gunakan agama untuk mengajar orang,Bila orang wat salah skit,terus nak relatekan dengan agama.Even dalam politik skang.Sikit2 nak relatekan dengan pendekatan agama..tapi...sedar tak...kita nak betulkan orang lain,tapi mulut tu tak habis2 lontarkan keburukan orang tu.Elok ke macam tu.berkopiah bagai,tapi mulut keluarkan perkataan tak senonoh

"Bodoh orang yang ikut bendera biru tu..masuk neraka"...

"Bengong pemimpin tu..seharusnya kita kene ikut hadith dan sunnah"...

weewwww..aku terus tak respect kalau ustaz/ustazah yang nak mengajar tapi mengeluarkan perkataan kotor2 hina caci orang.Bagi aku ustaz,ustazah harus keluarkan kata2 positif walau sejahat mana manusia tu.Supaya setiap apa kata2 mereka menjadi doa yang tak putus2.kan?


Dah berleret leteran aku ni.Apa pun aku masih nak perbetulkan ribuan kelemahan diri.Aku bukan jenis yang baik mulia sangat pun.Yang penting,janganlah kita cepat menilai orang dan mengherdik orang.Sebagai penutup,aku hiaskan blog dengan gambar diatas tu.Sama-sama muhasabah diri perbetulkan diri.Jangan sibuk nak perbetulkan orang lain.

p/s : Dulu masa aku kecik,mesti excited nak tgk perarakkan maulidul rasul.sekarang??..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan