Khamis, 7 April 2011

Common sense,not POLITIC issue.


Kami terbiasa melihat gelagat manusia bila bercakap dan cara berfikir.Kami lebih rela mengelak dari 'berdebat' isu macam ni sebab sering dipolitikkan.Cuba lihat contoh diatas sebagai satu 'sample' pemikir-pemikir di Malaysia.

"Sarawak adalah negeri terkaya di Malaysia tetapi gaji jurujual hanya rm410"...

Bila Kami baca luahan macam kat atas tu seperti bebelan biasa orang di Facebook.Tapi bila tengok respondnya pulak?

"Gaji BN ambik...haha..."...

Apa nak dikata?Saya terbiasa dengar respon seperti ni.Isu common sense dipolitikkan.Faktor ape jadi macam ni?.Sebab ideologi macam tu je ke yang ada sampai mentaliti kita selalu menyalahkan Kerajaan (tidak merujuk mana-mana parti).Kenapa tak salahkan tuhan je terus.

Bukannya apa,ini adalah salah satu contoh yang Kami terkeliru apa yang harus kita panggil orang seperti ini.Isu gaji kecil,adalah sebab syarikat menyediakan gaji yang kecil untuk jawatan yang kecil dan tidak memerlukan kelayakan tinggi.Bayangkan kalau pakcik dan makcik kat kampung yang tanam padi,jadi nelayan tu tuntut gaji RM10,000...apo nak di kato?

p/s : hanya meluahkan rasa keliru mentaliti manusia yang senang menuding jari untuk menyalahkan orang lain.Nak berdebat dengan orang macam ni?,Kami rela diam dan senyum :-)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan